18 d’octubre, 2010

Viatge a Etiòpia - Ruta i Consells

LA RUTA

Dia 1: Barcelona - Addis Ababa
Vol amb Turkish Airlines amb enllaç a Istambul. Aquesta aerolinea té el premi al millor catering de classe econòmica del món, estava realment bo el menjar!!

Arribada a Addis sota la pluja.

Nit al Holiday Hotel (300 birr). No estava mal l'Hotel però en una zona un pelet allunyada del centre. Us recomanem la zona de la Piazza que és molt més cèntrica i animada.

Dia 2: Addis Ababa - Awasa
El viatge, d'uns 19 dies de durada, el vam dividir en dues parts, la primera, pel sud amb una empresa que ens posava un cotxe i un conductor, i la segona, pel nord i pel nostre compte. Això ho vam fer així per que a la part sud, els desplaçaments són bastant complicats i per arribar a alguns llocs només es pot amb transport privat. Potser no cal agafar directament el cotxe a Addis i es pot baixar fins per exemple Arba Minch en bus, però probablement les empreses et cobrin el dia de baixada del cotxe i el conductor allí on estiguis tu. En definitiva, que nosaltres el vam agafar directament des d'Addis.

L'empresa era Sora Tours de l'Osman Ahmed. La Sara la va escollir després de certa investigació als fòrums de Lonely Planet. La deixàven molt bé i a més era de les més barates que es poden trobar a Etiòpia. Sortia a 95€/dia incloent; cotxe, conductor, guia, gasolina i material de camping (tendes, sacs, i per cuinar.

A primera hora ens va venir a recollir el nostre conductor, l'Ermes. El primer que vaig pensar és que en els propers 10 dies compartiríem moltes hores amb aquell home, així que vaig creuar els dit per a que no ens sortís "rana". Finalment va sortir molt bé. El tiu ens va explicar mil coses del país i a més vam tenir molt bon feeling amb ell. Així que si aneu a Etiòpia, no dubteu, contracteu Sora Tours i demaneu per l'Ermes!!

Sopar al Dolce Vita, el millor italià d'Awasa.
Nit al Hotel GebreKristos (150 birr)

Dia 3: Awasa - Arba Minch
Visita pel matí al mercat de peix d'Awasa. (50 birr/cap).
Llarg trajecte en cotxe fins a Arbaminch. (5h-6h)
Arribada a Arbaminch, ciutat amb unes vistes molt maques dels llacs i dividida en dues parts.

Sopar al Soma Restaurant (especialitat en peix, bo)
Un altre restaurant que estava bé era el Lemlemle. Molt ple d'etíops.

Nit al Bekele Mola Hotel (227 birr). El lloc on està situat aquest hotel és molt privilegiat, però esta apartat de la ciutat.

L'altra opció és el Arba Minch Hotel que està a la part baixa de la ciutat on està tot el "ambientillo".

Dia 4: Arba Minch - Dorze

Visita al Lake Chamo per a veure cocodrils i hipopòtams (entre 250 i 100 birr per pax en funció del nombre de persones). Entrada al parc (90 birr). Val molt la pena. Tens els cocodrils gairebé a tocar.

Després, pujada fins a Dorze (menys de 2h). Carretera preciosa. Visita al mercat de Shenshe. La gent és una mica seca, però val molt la pena fer aquesta visita. Visita al bar on els homes veuen un licor de mel. Aneu-hi!!! Mai podré oblidar aquest lloc.

Nit al Dorze Camp. Aquí dorms a una espècie de cabanes que són molt autèntiques, però hi ha una humitat de collons. Com la nit és mogudeta, no tens tampoc gaire temps per a les queixes. (740 birr. Inclou: dormir, sopar, alcohol, guia i un ball típic)

Penseu-vos-ho bé abans de saltar-vos aquesta parada, Dorze val la pena.

Dia 5: Dorze - Karat-Konso

4h o 5h de trajecte
Dinar al Restaurant del Sain Mary Hotel
Visita a la tribu Konso i a un paratge que li diuen NewYork (Entrada 50birr/pax 10birr/cotxe. Guia entre 100birr)
Dormir al Strawberry Fields. Un Eco-hotel muntat per una parella, ell escocès, ella etíop. (40 birr habitació compartida amb altre gent). En el restaurant d'aquest lloc és menja bé. Cultiven les seves pròpies fruites i verdures ecològiques.

Dia 6: Karat-Konso - Turmi

4h trajecte

Visita al mercat dels Hamer. (matí)
Vam ser molt afortunats i vam poder veure per la tarda una cerimònia en la que l'home Hamer passa una prova que li permetrà després casar-se. Es tracta de saltar una filera de bous que li posen un al costat de l'altre.
Camping (70 birr)
Sopar al camping. La Sílvia i la Maria comparteixen uns sobres de pasta Gallina Blnaca amb nosaltres (s'agraeix).

Dia 7: Turmi - Omorate - Turmi

2h fins a Omorate
370 birr/persona per a la visita de la tribu Dassanetch
Es creua el riu Omo amb unes canoes que són troncs d'arbre buits i caminant s'arriba al poblat.
Per cada foto s'ha de pagar.

Dia 8: Turmi - Yabello

Llarg camí de cotxe fins a Yabello. (7h)
Nit al Yabello Motel (300 birr). Bona habitació.
El Motel, al costat de la carretera cap a Kenia, té un jardí i un restautant que estan molt bé.
Sopar al hotel.

Dia 9: Yabello - Volcà de sal - Dilla

1h30min de Yabello fins al volcà de sal negre. Un paratge espectacular. Cal agafar un guia (diria que 100 birr) que et baixa fins a baix. El camí és llarg i fa molta calor, així que abans de baixar és millor agafar aigua.

Volcà - Dilla 6h més de trajecte. Preciosa carretera que travessa una jungla increiblement tupida. Val la pena parar de tant en quant en petites valls que et vas trobant per parlar amb la gent de per allí.

Dilla ens va semblar una ciutat molt agradable i animada. També és cert que vam coincidir alli amb el final del Ramadan.

Nit a la Lalibela Pension (101 birr). Barato, cèntric i una habitació bastant decent amb aigua calenta.
Sopar al Rendezvous, el lloc recomanat de la ciutat.

Dia 10: Dilla - Addis

6h de cotxe.
Esmorzar al Café Delight, un lloc recomanat a la guia per a prendre pastes i café a Dilla.

Nit a la Pension Baro. Lloc sense gaires luxesNit a la Pension Baro. (150 birr) Lloc sense gaires luxes. Bastant humit en aquesta època de l’any. Aigua calenta. Situat en un molt bon lloc (cèntric) d’Addis.
Sopar a la Pizzeria Il Napolitani (bona pizza)

Dia 11 Addis
Finalment no podem contactar amb l’Ermes i ens passem el dia amb l’Andrew.
Dinar al K-Corner (al mateix carrer que el Taitu Hotel, el més antic d’Etiòpia) Molt bon lloc per menjar. Ens vam fotre unes cheese burgersmolt bones.
Cervesa i partit del Barça al Sheraton (derrota 0-2!!!)

Dia 12 Addis – Harar

Sky Bus (9h) 210 birr/persona. Autobus molt confortable. Cal reservar amb antelació pq sinó normalment està tot ple. Sortida a les 05.30h del matí.

Un cop a Harar les opcions per a dormir són els hotel de fora la ciutat antiga i dues cases d’hostes que estan a dins. Si podeu aneu a una d’aquestes cases. Estan molt netes i a més arreglades amb l’estil típic de Harar.

Són:
  • Zubeyda Guest House (0910284329)
  • Rauda Guest House
Nosaltres vam anar a la Rauda i ens va costar 300 birr amb esmorzar inclòs.

Harar està a un dia de viatge d’Addis i queda una mica fora de la ruta típica d’Etiòpia però crec a nosaltres ens va semblar que val molt la pena. Es tracat d’una ciutat molt antiga amb una espècie de medina gran i bastant ben conservada. A més hi ha tot el tema de les hienes que té bastanta tela. És la quarta ciutat del Islam després de la Meca, Medina i Jerusalem.

Sopar al Fresh Touch. El millor restaurant de llarg de la ciutat. Està fora de la medina.

Dia 13 Harar
Quan el bus arriba a Harar hi ha gent que espera i s’ofereix com a guia. Nosaltres vam pillar un noi que es deia Solomon i ens va anar prou bé. Us recomanem que agafeu un dia pq la ciutat emmurallada és motl gran i té mil carrerets que semblen tots iguals.

Mòbil del Solomon ( 251 – 911076059). 200 birr un dia.

Quan es va fer fosc vam anar a veure al Hiena Man (el nou). Fora de les muralles un paio amb una cistella plena de carn alimenta a un grup de hienes salvatges. Val la pena!! (50 birr/persona)

Dia 14 Harar – Addis
Minibus 160 birr/cap
Sortida a les 04.00h del matí. (10h de trajecte). Es fa llarg.
Arribada a Addis al vespre.
Compra de café al Tomoca (Babel Road / Churchill Av.)

Dia 15 Addis – Lalibela
El trajecte d’Addis a Lalibela en qualsevol vehicle de 4 rodes triga dos dies.
Nosaltres vam optar per agar l’únic avió intern de tot el viatge. Els vols ens el va comprar la gent de Sora Tours. Ens van costar 139€/persona. Menys d’una hora de trajecte. A les 9h aterràvem a l’aeroport de Lalibela.

Durant el matí vam fer la nostra i per la tarda vam pillar un guia per fer la ruta de les esglésies. S’ha de fer amb guia si o si. Hi estàs entre 3 o 4 hores aproximadament. El preu de l’entrada a les esglésies és fix, el preu del guia s’ha de negociar amb ell. El guia et pot ajudar per altres temes logístics. Val molt la pena.
Entrada 350 birr/persona
Guia 250 birr (mal negociat)

Dinar al Seven Olives (bon lloc)
Dormir a la Lalibela Pension (180birr) Modest però bé.
Sopar al Lasta Hotel (el sopar més car del viatge, lloc que està bastant bé)

Dia 16 Lalibella – Bahir Dar
Per fer aquest trajecte vam agafar dos minibus i vam estar unes 7h (2h + 5h). Ens va costar 240 birr (70 + 170). Lalibella – Gashene - Bahir Dar

Excursió per la tarda a les Blu Nile Falls (és més recomanable anar pel matí). L’entrada són 15 birr/persona. Hi ha guies que s’ofereixen però no val la pena pillar-ne un ja que hi ha un caminet que et porta directe fins davant de les cataractes. Es pot anar amb bus públic que és molt més barato però com nosaltres vam arribar tard vam pillar un minibus amb més gent (100 birr/persona)

Sopar al Jay Blue
Nit al Ghion Hotel (bon lloc). Les habitacions que no donen al llac Tana són més barates. S’ha de negociar el preu. 200 birr.
Copes al ....???. Local típic de danses africanes. Dels més coneguts d'Etiòpia. A mi em va semblar un pel cutre però ens ho vam passar bé.

Dia 17 Bahir Dar
Passejada en barca pel llac Tana visitant monestirs i el naixement del riu Nil. Es pdoen fer diferents rutes de difernts durades i cost.
3h
100 birr/persona la barca
50 birr/persona cada monestir

Suc d’advocat per sopar. S’ha de provar!!!
Bahir Dar és una ciutat que dona molt bon feeling.

Dia 18 Bahir Dar – Addis

Viatge de tornada a la capital per agafar l’avió de tornada a Barcelona.
Sortida a les 03:30h del matí. 11h de trajecte. 170 birr/persona

CONSELLS:

Abans d'arribar:
  • Cal vacunar-se de diverses coses i hi ha malaria a diverses parts del país
  • El visat es fa directament a l'aeroport un cop arribes a Addis. S'ha de pagar uns 25€
  • Porta algunes coses de menajr no és mala idea sobretot si has de fer acampada
  • Prepareu-vos per calor però també per fred i pluja si viatgeu en aquesta època de l'any
  • Hi ha puces. Unes noies portaven collars antipuces de gos i se'ls posaven com una pulsera al tormell
  • On hi ha mosquits normalment hi ha mosquiteres, però no està de mes portar-la.

Un cop allí:
  • Transport: avions interns, 4x4, Bus i Minibus. No hi ha tren.
  • Els avions interns es poden pillar un cop estàs allí. Millor pq així pots anar modificant la ruta. A més a làfrica tot és més lent del que estem acostumats.
  • El minibus té fama de tenir accidents. Van molt plens i els conductors apreten bastant.
  • El bus hi ha per ordre de qualitat: Sky Bus, Selam Bus i Bus públic
  • La mitjana (as usual) són uns 50 km/h
  • Moneda (Setembre 2010): 1€ = 20 birr
  • L'anglès es força utilitzat
  • El tema de les fotos és un pel complicat, especialment al sud on per cada foto que facis d'algú et demanen pasta.
Fotos del viatge

Sara - Mandaloula ha dit...