17 de setembre, 2008

Viatge al sud de la Índia

Aquest estiu hem passat 18 dies al sud de la Índia, més concretament als estats de Karnataka, Kerala i Tamil Nadu. Han estat uns dies molt intensos, plens d'emocions i que ens costaran molt d'oblidar.

La Índia és un país fascinant. Abans de començar el viatge, potser pel que has vist, llegit o sentit, et fas una idea del que t'hi pots trobar; t'imagines la gent, el paissatge, el menjar, la pobresa, la brutícia, etc, però quan arribes allí et dones compte que moltes coses són diferents a com te les imaginaves. Per sobre de tot però, el que més sobta de l'Índia és que en cada detall de la vida dels indis hi veus coses que et sorprenen i que et fan veure amb una altra perspectiva el que tenim aquí. La Índia et fa pensar. És un lloc amb molta força i personalitat, que es manté, afortunadament, molt poc permeable al nostre expansiu model de vida i de consum.

Ens ho hem passat molt bé per allí. Hem conegut a moltes persones que ens han ofert un moment i més d'un somriure de les seves vides. Hem probat menjars molt bons i hem patit les seves conseqüències. Hem après moltes coses sobre la seva vida, la seva religió i la seva història. Podem dir que ja som admiradors del déu Ganesh, fill de Shiva, que li va tallar el cap i li va substituir pel d'un elefant. Hem descobert després de diversos dies que quan els indis fan que no amb el cap t'estan dient que sí (és el gest més tendre que hem vist mai). Hem intentat regatejar amb els indis i diria que sempre hem sortit perdent. Ens hem deixat fer fotos per desconeguts que volien tenir un blanc en el seu album particular. Ens hem sorprès amb la puntualitat i la freqüència dels autobusos però també les hem passat putes molts cops per la temeritat dels seus conductors. Ens hem donat compte que realment són més de 1.100.000.000 millions de persones i que això és un dels principals problemes que tenen. Hem vist que els nens d'allí ploren molt poc i sempre t'ofereixen el que tenen. En definitiva, hem descobert un país i una gent que ens ha sorprès, que ens ha fet aprendre i que al menys per uns dies ens ha fet veure la nostra vida d'una altra manera.

LA RUTA:

DIA 1: Barcelona - Frankfurt - Bangalore

Arribada a la 1 de la matinada a Bangalore.

Nit: Hotel Brindavan (840 IRP). Definitivament el pitjor hotel que vem anar. Potser però va ser l'impacte de l'arriba a un lloc nou a altes hores de la nit.

DIA 2: Bangalore - Hassan

Esmorzar: Cafe Coffe Day a la MG Road. Un lloc molt agradable amb cambrers vestits amb un estil com tradicional. Sobretot la truita demaneu-la sense chili!!!

Viatge a Hassan en bus (4h)

Sopar: Restaurant GRR. Un dels llocs recomanats amb un cambrers molt agradables i curiosos als que els hi hem d'enviar unes quantes fotos. Primer sopar amb fulles de plataner en comptes de plats i amb les mans en comptes de coberts. Després ja va ser habitual.

Nit: Vaishnaki Lodging (270 IRP). Bé, bastant net i senzill.

Hassan és una ciutat sense gaire cosa a veure però que es troba en un lloc molt adequat per visitar les ciutats temple de Halebid i Belur i l'estàtua de Sravanabelagola. Hi ha un mercat de fruita bastant animat en el qual vaig trepitjar sense donarme compte una rata morta de gairebé dos pams.

DIA 3: Hassan - Sravanabelagola - Belur -Mysore

Dia molt intens amb arribada al vespre a Mysore. Visita al temple i la gran estatua de Sravanabelagola. Val molt la pena a part de les tropecientas escales que s'han de pujar per arribar al santuari. Un consell, aneu-hi d'hora, pq a la India als temples s'hi ha d'entrar descalç i ells tenen costum, però els nostres peus no estan preparats per soportar la temperatura que agafa el terra amb el sol de justícia que fa allí. Va ser el primer contacte de debó amb la gent d'alli, i sincerament va ser entrenyable. Ens feien participar del seu rital, jo vaig haver de ballar amb ells durant una estona.

Visita a Belur amb un temple molt bonic.

Bus cap a Mysore (3h).

Casualitats de la vida vem arribar a Mysore el diumenge que és quan, de 7 a 8 del vespre, s'encenen les més de 95.000 bombetes del Palau. Espectacular! Mysore és una de les ciutats més agradables que hem visitat.

Sopar: Parklone Hotel. Un bon lloc per sopar, amb una carta molt llarga amb plats indis i internacionals, amb birra freda, una bona terrassa i amb bastant de guiri.

Nit: Hotel Dasaprakanh. Bé. Net i amb un bon servei. Amb un bon restaurant i amb un molt bon ambient.

DIA 4: Mysore

Visita al mercat d'incens i al de fruita i verdura. Ens vem creuar amb un noi molt espavilat que ens va portar a fer una volta per la ciutat i que de pas ens va portar de compres a la tenda d'una amic seu. Vem acabar comprant. : ).

Sopar: vem sopar al restaurant de l'hotel, i la veritat que tot estava molt bo. Però us recomanem també el restaurant del Hotel New Shilpashri a la Gandhi Square. Tenen la millor terrassa de Mysore i el menjar tenia molt bona pinta, nosaltres només vem fer una cervesa.

DIA 5: Mysore - Kochi

El viatge de Mysore a Kochi va ser un dels més llargs del viatge. Potser seria recomanble fer una parada intermitja pq tot i que entre una ciutat i l'altre no hi ha gaire quilòmetres, la durada de tot el trajecte va ser d'unes 10 h. El viatge es va partir en dues parts; Mysore - Calicut en bus (6h) i Calicut - Ernakulam (Kochi) en tren (4.30h). El viatge en autobus va ser preciós. Vem deixar els arrossals de Karnataka per endinsar-nos a la la reserva de Bandipur, on vem veure algun elefant en llibertat, després vem pujar a les muntanyes, on vem veure les plantacions de te més altes de la índia. Un cop a dalt de tot vem iniciar una baixada pseudo suicida, no recomanada pels que pateixin del cor, per una carretereta fins a la selva tropical de Kerala. Va valer molt la pena.

Sopar: Malabar House. Un lloc molt bo i molt pijet. Va ser de llarg el sopar més car del viatge i tot i així vem pagar 10 € per cap.

Nit: Delight Tourist Resort (600 IRP). Un lloc bastant agradable, situat en una antiga casa portuguesa amb un jardinet molt xulo. Sense mosquitera.

DIA 6: Kochi

Kochi, és una ciutat costanera que va ser durant anys un enclau portuguès per a portar espècies a Europa. És una ciutat molt diferent a la resta de les que hem vist a la Índia, especialment la part de Fort Cochin. Hi ha una mica de tot, esglésies cristianes, palaus, un barri jueu amb la seva sinagoga, moltes tendes de souvenirs, xarxes de pescadors xineses i també és un dels llocs més indicats per veure una representació de Kathakali. Nosaltres hi vem anar, i tot i ser només per turistes, va valer molt la pena. Kochi és una de les ciutats amb més mosquits de la Índia, així que us recomanem que treieu el Relec i que si no porteu mosquitera busqueu algun hotel que en tingui.

Esmorzar: Tea Pot. Un lloc molt recomanable per anar a esmorzar.

Aperitiu: Terrassa del Hotel Fort House. Molt xula, just al costat del mar. Les vistes valen molt la pena.

Kathakali: el lloc que recomana més la guia i que està en marxa tot l'any és el Kerala Kathakali Center, que és on vem anar.

Sopar: vem anar a un lloc que no ens va agradar. El que feia molt bona pinta, però estava una mica lluny era el Caza Maria.

Nit: com no teníem reserva a cap lloc a l'hotel de la primera nit només teníem una nit. Vem canviar i vem anar al Spencer Home (800 IRP). Un lloc que també estava molt bé i que tenia mosquitera.

DIA 7: Kochi - Allappuzha (Allepey)

Des del Spencer Home, vem fer la reserva per anar a passar un dia als backwaters. Va ser una experiència molt xula i que us recomanem que feu. Pots fer una volteta d'unes quantes hores i ja està, però nosaltres vem optar per passar tota la nit entre els canals i les palmeres, va valer molt la pena. Passar 22h amb tots els àpats inclosos i tres tripulants ens va costar 4500 IRP. Vem menjar molt i molt bé al barco, però alguna cosa no ens va sentar i al dia següent vem patir les conseqüències.

DIA 8: Allappuzha (Allepey) - Varkala

A les 9 del matí la barcassa ens va deixar un altre cop a Allepey i d'allí vem pillar un parell de busos fins a Varkala (4h aprox). Varkala és una platja molt xula que es troba enmig de penyassagats i cocoters. L'aigua no és rollo caribeny ni molt menys però val molt la pena anar-hi per fer una mica de relax. És un lloc molt turístic, però que està bastant ben arreglat.

La oferta per menjar és molt gran a Varkala i s'hi pot menjar molt de peix. Nosaltres vem optar per l'arròs bullit per intentar passar de l'estat líquid al sòlid.

Nit: Red House (900 IRP). Estava basatnt bé la veritat. Hi havia però molta oferta i alguns dels llocs semblaven realment xulos. Els preus de Varkala, al ser un lloc turístic era una mica més cars.

DIA 9: Varkala - Madurai

Aquest desplaçament va ser un error. Només hi havia uns 300 kilometres en línia recta, però com que s'havien de vorejar unes muntanyes el trajecte en cotxe era de 9h. Nosaltres ho vem fer en taxi (4000 IRP) tement que si anavem en bus haguéssim de fer alguna parada d'urgència. Es va fer molt pesat i a més durant el trajecte va ploure molt. Hagués esta molt millor baixar fins a Kanyakumari en bus, fer nit allí i visitar una mica la ciutat i després pujar en tren fins a Madurai o Trichy.

Nit: Rathna Residency (600 IRP). Correcte

DIA 10: Madurai

Madurai és la ciutat on menys còmodes ens vem sentir. Només hi havia un temple d'interès que era realment maco però que tots els seus gopurams (torres) estaven tapats per obres i que ho estaran els dos propers anys. Us recomanem doncs, passar-hi, veure el temple, dinar i marxar. No cal fer-hi nit.

Menjar: al carrer West Perumal Maistry St. hi havia un restaurant on vem sopar que estava molt bé. Estava a la banda contrària del nostre hotel i estava a rebentar.

Nit: Rathna Residency

DIA 11: Madurai - Trichy - Thanjavur

Bus de Madurai a Trichy (3h). Trichy és un lloc molt millor per fer nit que Madurai, i també ho és Thanjavur. A Trichy hi ha dos temples per visitar, el més maco és el de Srirangam, però l'altre també val la pena.

Dinar: Jennys Residency. Una espècie d'hotel semipuesto. Estavem gairebé sols però el menjar estava bo. Tenia AC i estava al costat de l'estació.

Bus a Thanjavur (1h)

Thanjavur és una ciutat més petita però que ens va donar molt bon feeling als dos. L'ambient i la gent eren molt xulos. Hi havia llocs per menjar al carrer que feien molt bona pinta

Nit: Hotel Valli. Net i senzill. Aigua calenta en cubells. Ben situat.

DIA 12: Thanjavur - Chindambaram - Pondicherry

A primera hora vem anar a visitar el temple que és patrimoni de la humanitat. Està molt bé, però el de Trichy era més impressionant.

Bus fins a Chindambaram (3h)

Dinar: vem dinar molt bé al Hotel Saradharam. Uns matrimoni indi ens va fer seure amb ells i ens van ajudar a demanar com també ens van ensenyar la tècnica correcta per menjar amb les mans. Ens ho vem passar molt bé amb ells durant el dinar i a més ens van convidar. Molt bona gent...

Visita del Temple de Chindambaram. Molt maco, però una mica guarrete la veritat.

Bus fins a Pondicherry (1.30h)

Sopar: val molt i molt la pena el restaurant de la terrassa del Hotel Ajantha Sea View. Estava a rebentar de gent d'allí i el menjar era de molta qualitat. Està a primera línia de mar i es veu el passeig de Pondi amb tota la gent prenent la fresca i fent un gelat.

Nit: Park Guest House. Hotel auster, molt net i a primera línia de mar, amb terrassetes molt xules a les habitacions. Com està gestionat per l'ashram de Sri Aurobindo té algunes normes una mica estrictes, algunes de les quals ens vem saltar, jejeje.

DIA 13: Pondicherry - Mahaballipuram (Mamallapuram)

Pondicherry també és una ciutat molt diferent de la resta de ciutats índies. Com es pot intuir pel nom, és una excolonia francesa i en algunes coses es nota. Hi ha algunes cosetes per visitar; el mercat és bastant xulo. Si passeu per la secció del peix, estareu segur uns dies sense menjar-ne ; ).

Esmorzar: India Coffe House, davant del mercat. A rebentar.

Dinar: Rendez vous. Ok

Bus a Mamallapuram (3h aprox)

Sopar: Seashore Restaurant. Un dels tres restaurants que es troben just a sobre de la platja. Vem menjar un peix a la brasa pel qual també vem haver de regatejar i que estava prou bo. Anava acompanyat de les millors patates fregides que hem menjat des de fa molt. La Sara deia que eren com les que la seva àvia li preparava de petita.

Nit: See Breeze (900 IRP). A partir d'aquesta nit, vem establir el n ostre "camp base" a a Mamallapuram. La decisió la vem prendre perque aquest petit poblet era molt agradable i ens donava molt bon rotllo i per que era còmode per a la resta de desplaçaments que ens quedaven. Cal afegir que el fet de que tingués piscina també va influir ; ).

DIA 14:
Mahaballipuram (Mamallapuram)

Ens vem aixecar pel matí i vem fer la visita als diferents temples que es troben a la ciutat sota un sol de justícia. Va ser interessant. Després piscina, dinaret i algunes compres fins al vespre.

Dinar: ----

DIA 15: Mahaballipuram - Vedanthangal - Mahaballipuram

Ens vem aixecar ben d'hora i en un parell d'horetes d'autobus ens vem plantar a Vedanthangal, un poblet que es conegut a nivell turístic per la seva reserva ornitològica. Però el nostre objectiu no era anar a veure els ocellets sinó el projecte de la Fundació Laia Mendoza, una ONG catalana amb la qual col·labora una molt bona amiga, la Sara Compte, i que té com a objectiu ajudar a un conjunt de poblacions de la zona que apleguen a una població de 7000 persones.

Vem arribar allí cap a les 11 i després de preguntar a alguns dels autòctons vem arribar a la seu de la Laia Foundation on vem conèixer a part de la gent que treballa de voluntària a la zona. El Xevi, un gironí molt simpàtic ens va fer de cicerone i vem passar bona part del dia amb ell veient els diferents projectes que estan duent a terme. En el seu bloc podreu fer-vos una idea de com és la vida allí i de quin tipus de feina fa la fundació. Va ser una molt bona experiència i ens va fer veure una realitat que el viatge que estavem fent, encara no ens havia mostrat amb tant de detall. Records des de Barna a tots els que esteu currant per allí!!!

Dinar: Ca la Fàtima. A casa de la Fàtima, una dona de somriure permanent, serveixen bons menjars cassolans. Vem menjar un arròs i unes patates excel·lents preparats per la seva filla.

DIA 16: Mahaballipuram - Chennai (Madras)- Mahaballipuram

El penúltim dia vem decidir anar a la gran ciutat de Chennai. Aquest va ser clarament el segon gran error del viatge. De tot s'apren, és veritat, però si us podeu evitar passar per Chennai us assegurem que no us perdeu res de res. Una bona opció hagués sigut anar a Kanchipuram.

Dinar: Saravanna Bharan. Cadena de fast food índio. Res a veure amb el que us podeu estar imaginant, us ho asseguro. Bon menjar.

Sopar: Moonrakers. Definitivament el pitjor dels restaurants que vem probar a Mamallapuram.

DIA 17: Mahaballipuram - Frankfurt - Barcelona

Viatge de tornada a Barcelona.

CONSELL GENERALS

Transport:
  • L'autobus és una bona fòrmula per a desplaçar-se per l'Índia. N'hi ha molts, van a tots els destins, són molt i molt puntuals i també molt econòmics. Tenen l'inconvenient de la conducció suicida, la incomoditat dels seients i la velocitat de 40 km/h de mitjana (no exagero).
  • Els tickets de l'autobus es compren sempre dins del mateix bus.
  • No sé si es pot llogar cotxe o no, però de totes formes jo no ho trobo gaire recomanable.
  • Et pots desplaçar també en taxi d'un lloc a un altre. El preu és molt més car, però tenint en compte els preus d'aquí és completament factible.
  • També hi ha la opció del xofer, però no sé ben bé com funciona.
  • Dins de les ciutats els auto rickshaws són clarament la millor forma de desplaçar-se. Proporcionalment a la resta de preus són molt cars, però pagar-ho no representa cap problema. Els elevats preus es deuen aque la gasolina allí també està molt i molt cara. Cal regatejar.
Menjar:
  • El menjar de la índia és molt bo. Cal dir que no hi ha excessiva varietat, però tot el que vem menjar ens va agradar molt.
  • És preferible anar als restaurants vegetarians. En altres paraules, és preferible no menjar carn. Això ens ho va dir la gent d'allí.
  • En els llocs més pijets i turístics, es pot menjar carn i peix amb bastanta tranquilitat.
  • Cal menjar coses que estiguin cuinades, és a dir que hagin passat pel foc.
  • Cal evitar tot allò que porti aigua que no sigui mineral i no hagi estat bullida; gelats, sucs, glaçons...
  • Hi ha molta fruita i està molt bona. Només cal pelar-la.
  • El menjar pica, així que abans de demanar pregunteu.
Preus:
  • Els preus a la Índia com podeu suposar són molt més baixos que aquí. Fent una aproximació a ull les coses poden ser entre 5 i 15 cops més barates. L'excepció la trobem amb la gasolina, que val només la meitat q a Catalunya.
  • A dia d'avui 1€ = 65 IRP
  • Per gairebé tot cal regatejar, excepte normalment en restaurants i hotels.
  • Els productes empaquetats porten gairebé sempre una indicació amb el preu màxim de venda MRP (Maximum Retail Price). Així que fixeu-vos-hi pq allò és la referència per pagar.
Coses que cal portar:
  • Mosquitera
  • Navalla multiús
  • Tassa metàl·lica
  • Antic mosquits (allí en venen un que va molt be, es diu Odomus) i allò que s'enxufa a la corrent i també és un repelent.
  • Roba impermeable
  • Sac de seda. Alguns dels llençols que et trobes per allí no estan gaire bé, aixi que els sacs de seda són una bona solució.
  • Xancles per dutxar-te

Namasté!

Sara - Mandaloula ha dit...

Amooor, xulíssim el post!

Anònim ha dit...

: ))

jbosch ha dit...

Borja, t'informo d'una bona iniciativa que t'agradarà: un projecte solidari a l'Índia, impulsat per jugadors de l'Atlètic Terrassa Hoquei Club: Stick amb Índia: http://www.stickambindia.com/. J.B.

Borja Rius ha dit...

Osti, molt bé. Sempre tan solidaris els terrassencs.

Eduard Muntaner Perich ha dit...

Hola, us he trobat a través del Bloc de Viatges, enhorabona pel blog!

He estat 3 cops al sud de l'Índia, i de fet aquest estiu passat també hi era.

Quan tingui una estona em llegiré el post sencer, que és molt llarg!

Per cert, ja sé el que és cremar-se els peus a Sravanabelagola ;)

Borja Rius ha dit...

edu, ja et coneixem. hem visitat diversos cops els teus blocs sobre la índia!!

merci

Elisabet ha dit...

Hola,
Que bé trobar blogs com els vostres quan busques informació per visitar un país.
Aquest estiu, amb dues noies més, volem visitar el sud de la India.
Algú em podria facilitar el nom del blog d'aqtest noi que es diu edu.